GVH-ADVIES

De Nederlandse economie draait op volle toeren. Een van de gevolgen is dat onze mobiliteitsbehoefte in korte tijd enorm is toegenomen en we dagelijks weer worden geconfronteerd met veel en steeds langer wordende files. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid verwacht dat dit ook nog wel even zo zal blijven. Vanaf 2017 tot en met 2021 verwacht men een stijging van onze mobiliteitsbehoefte van 4% per jaar. Daarmee zal de congestie in 2021 38% hoger uitkomen dan in 2015. Als we niets doen staan we steeds vaker en langer in de file met alle nadelige gevolgen vandien.

Het moet dus anders, maar hoe? Nieuw asfalt helpt maar beperkt en de realisatie ervan duurt jaren. Gelukkig stappen we weer veel vaker op de fiets. Sinds 2005 is het gebruik van de fiets gestegen met 11%. De (elektrische) fiets is herontdekt voor het dagelijks woon-werk verkeer en ook het openbaar vervoer zit in de lift. In 2005 reisden we 15,2 miljard kilometer met het openbaar vervoer. In 2015 18,5 miljard kilometer. Een stijging van bijna 22%.

Overheden, bedrijfsleven en organisaties zullen zich moeten voorbereiden op ingrijpende veranderingen in de aanpak van die alsmaar toenemende mobiliteitsbehoefte. De komende jaren zal het er om gaan mobiliteit slimmer en meer doordacht te organiseren. Nieuwe mobiliteitsconcepten moeten worden bedacht en geïntroduceerd.

Sinds 2010 houd ik mij bezig met mobiliteit en heb ik veel ervaring opgedaan in het organiseren van de wijze van vervoer. Meer dan ooit zal  gedragsverandering in gang moeten worden gezet en daar zit vaak het probleem. Reisgedrag is nog steeds heel vaak gewoontegedrag, terwijl onze toenemende mobiliteitsbehoefte vraagt om slimmere mobiliteitsconcepten. De tijd van one-size-fits-all regelingen en oplossingen heeft zijn langste tijd gehad. Het moet anders en het kan slimmer en duurzamer. Ik help u daar graag bij.